سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اوقات خوش

انواع صفحه کلید

    نظر

صفحه کلید، متداولترین وسیله ورود اطلاعات در کامپیوتر است .

صفحه کلید شامل مجموعه ای از سوییچ ها است که به یک ریزپردازنده متصل می گردند. ریزپردازنده وضعیت هر سوئیچ را هماهنگ و واکنش لازم در

خصوص تغییر وضعیت یک سوئیچ را از خود نشان خواهد داد.

انواع صفحه کلید

صفحه کلیدها از بدو استفاده در کامپیوتر، تاکنون کمتر دستخوش تغییراتی شده اند. اغلب تغیرات اعمال شده در رابطه با صفحه کلید، افزودن کلیدهائی خاص ، بمنظور انجام خواسته های مورد نظر است . متداولترین نوع صفحه کلیدها عبارتند از :

 

*صفحه کلید پیشرفته با 101 کلید

*صفحه کلید ویندوزبا 104 کلید

*صفحه کلید استاندارد اپل با 82 کلید

*صفحه کلید پیشرفته اپل با 108 کلید

کامپیوترهای laptop دارای صفحه کلیدهای مختص بخود بوده که آرایش کلیدها بر روی آنان با صفحه کلیدهای استاندارد متفاوت است . برخی از تولید کنندگان صفحه کلید، کلیدهای خاصی را نسبت به صفحه کلیدهای استاندارد اضافه نموده اند. صفحه کلید دارای چهار نوع کلید متفاوت است :

کلیدهای مربوط به تایپ

کلیدهای مربوط به بخش اعداد (Numeric keypad)

کلیدهای مربوط به توابع ( عملیات ) خاص

کلیدهای کنترلی

کلیدهای تایپ بخشی از صفحه کلید را شامل می گردنند که بکمک آنها می توان حروف الفبائی را تایپ نمود. آرایش کلیدهای فوق بر روی صفحه کلید مشابه دستگاههای تایپ است . همزمان با گسترش استفاده از کامپیوتر در بخش های تجاری ضرورت وجود کلیدهای خاص عددی برای بهبود سرعت ورود اطلاعات نیز احساس گردید، بدین منظوور Numeric keypad در صفحه کلیدها مورد استفاده قرار گرفت . با توجه به اینکه حجم بالائی از اطلاعات بصورت عدد می باشند ، یک مجموعه با 17 کلید به صفحه کلید اضافه گردید. آرایش کلیدهای فوق بر روی صفحه کلید مشابه اغلب ماشین های حساب است . در سال 1986 شرکت IBM صفحه کلید اولیه خود را تغییر و کلیدهای عملیاتی و کنترلی را به آن اضافه کرد. کلیدهای عملیاتی بصورت یک سطر و در بالاترین قسمت صفحه کلید قرار می گیرند. با استفاده از نرم افزارهای کاربردی و یا سیستم عامل می توان به هر یک از کلیدهای عملیاتی مسئولیتی را واگذار نمود. کلیدهای کنترلی باعث کنترل مکان نما (Cursor) و صفحه نمایشگر می باشند. در این راستا از چهار کلید ( با فرمت معکوس حرف T ) بین بخش مربوط به کلیدهای مختص تایپ و بخش عددی صفحه کلید استفاده شده است. با استفاده از کلیدهای فوق کاربران قادر به حرکت مکان نما بر روی صفحه نمایشگر خواهند بود. در اغلب نرم افزارها با استفاده از کلیدهای کنترلی کاربران قادر به پرش هائی با گام های بلند نیز خواهند بود. این کلیدها شامل موارد زیر می باشد :

Home

End

Insert

Delete

Page Up

Page Down

Control (Ctrl)

Alternate (Alt)

Escape (Esc)

 

 

تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی

در حال حاضر کیبورد مکانیکی دوباره در دسترس قرار گرفته و حتی به محبوبیت قابل توجهی نیز رسیده است و به عنوان جایگزینی برای کیبوردهای ارزان قیمت در نظر گرفته می‌شود. این کیبوردها قیمت بالاتری دارند اما بسیار با کیفیت‌تر از سایر کیبوردهایی هستند که امروزه در تعداد بسیار زیاد و بدون کیفیت از خط تولید کارخانه‌ها خارج می‌شوند. سازندگان این نوع کیبوردها امروزه آن‌ها را در مدل‌های متنوع و برای طیف‌های مختلف کاربران مانند گیمرها، کاربرانی که ارگونومی برایشان اهمیت دارد و یا کاربرانی که کارایی کیبورد برایشان مهم است می‌سازند.

 

اولین چیزی که یک کیبورد مکانیکی را تعریف می‌کند، کلید سوییچ آن است. امروزه بیشتر کیبوردهای اقتصادی از فناوری Dome Switch استفاده می‌کنند. در این شیوه یک روکش سیلیکونی و گنبدی شکل زیر هر کلید قرار می‌گیرد و با فشردن کلید، این گنبد با برد ماتریسی زیر کلیدها ارتباط برقرار کرده و شناسه مربوط به آن کلید به سیستم ارسال می‌شود.

 

بسیاری از تولیدکنندگان این نوع کیبوردها مدعی هستند هر کلید کیبورد تا 50 میلیون بار قابل فشردن است. یک کیبورد مکانیکی می‌تواند بیشتر از پنج کامپیوتر عمر کند. افزون بر این بازخوردی که این نوع تایپ بوجود میاورد سبب می‌شود رابطه مستقیمی میان انگشتان و حروفی که بر روی مانیتور نقش می‌بندد بوجود آید. کیبورد مکانیکی به خاطر سخت افزاری که در تولید آن استفاده می‌شود نسبت به کیبورد معمولی ضخامت، وزن و قیمت بیشتری دارد.

 

چینش غیر استاندارد و انواع استفاده ویژه

نرم‌افزار

نرم‌افزارهای صفحه کلید یا صفحه کلید در نمایشگر اغلب گونه‌ای از برنامه‌های رایانه‌ای هستند که تصویری از صفحه‌کلید را بر روی صفحه نمایش می‌دهند. کاربران با استفاده از دیگر وسایل ورودی مانند موشواره یا صفحه لمسی می‌توانند هر یک از کلیدهای مجازی را برای ورود متن فشار دهند. به دلیل ارزش افزوده و فضای مورد نیاز صفحه کلیدهای سخت‌افزاری این روزها صفحه کلیدهای نرم‌افزاری در بسیاری از گوشی‌های لمسی محبوب شده‌اند. ویندوز شرکت مایکروسافت و مکینتاش و برخی از نسخه‌های لینوکس شامل صفحه کلیدهای نرم‌افزاری هستند که توسط موشواره کنترل می‌شوند. در صفحه کلیدهای نرم‌افزاری با حرکت دادن موشواره و کلیک کردن بر روی حروف، حرف مورد نظر چاپ می‌شود.

 

تصویر سازی (به وسیله لیزر)

صفحه کلیدهای تصویرساز تصویری از کلیدها را به وسیله? لیزر بر روی سطح صاف مجسم می‌کنند. آنگاه صفحه کلید با استفاده از دوربین یا حسگر فروسرخ مشخص می‌کند که انگشت کاربر در کجا حرکت می‌کند و تا هنگامی شمارش کلیدهای فشرده شده ادامه پیدا می‌کند که انگشت کاربر عکس تصویرسازی شده را لمس کند. تصویرسازی صفحه کلیدها می‌تواند صفحه کلید تمام صفحه را از روی نمونه کوچکتر شبیه‌سازی کند. به دلیل این که کلیدها به سادگی تصویر سازی شده‌اند آن‌ها نمی‌توانند زمانی که لمسش می‌کنند آن را حس کنند. کاربران صفحه کلیدهای تصویرساز اغلب ناراحتی فزاینده‌ای را در نوک انگشتان خود حس می‌کنند که ناشی از فقدان احساس تماس در هنگام تایپ کردن است. برای تصویرسازی صفحه کلید به سطحی صاف و بدون بازتاب نیاز است.

 

فناوری صفحه کلیدهای نوری

نوشتار اصلی: فناوری صفحه‌کلید

با نام‌های دیگری همچون صفحه کلیدهای تصویر نوری، صفحه کلید حساس به نور، صفحه کلید تصویری الکتریکی و فناوری تشخیص به‌کارگیری کلید نوری شناخته می‌شود.

 

فناوری صفحه کلید نوری با استفاده از ابزار انتشار نور و حسگرهای نوری برای شناسایی کلیدها استفاده می‌کند. بیشتر منتشرکننده‌ها و حسگرها در اطراف بر برد مدار چاپی سوار شده‌اند. نور از سمتی به سمت دیگر درون صفحه کلید حرکت می‌کند و تنها بوسیله? کلیدها متوقف می‌شوند. بیشتر صفحه کلیدهای نوری به دو پرتو نور (پرتو افقی و عمودی) برای شناسایی کلیدهای حقیقی نیاز دارند. برخی از صفحه کلیدهای نوری از ساختار کلید ویژه‌ای برای سد کردن نور در یک الگوی معین و اجازه عبور به تنها یک پرتو نور در هر ردیف از کلیدها (بیشتر پرتو عمودی) استفاده می‌کند.

 

چینش کلیدها

نوشتار اصلی: جانمایی صفحه‌کلید

چینش کلیدهای صفحه کلید در سال 1874 توسط شرکت رمینگتون برای ماشین‌تحریر ارائه شد. در این صفحه کلید دقت شده حروفی که بیشتر استفاده می‌شوند در کنار هم قرار نگیرند.[2]

 

فاکتورهای مهم در صفحه کلیدها

ناوب تایپ توسط یک انگشت خاص بایستی حداقل و تناوب حرکت دست‌ها بایستی حداکثر باشد. در غیر این صورت انجام امور تکراری یا کار مداوم با کامپیوتر، موجب پیدایش بیماری سندروم مچ دست (Carpal Tunel) در افراد می‌گردد. سندروم مچ دست نوعی اختلال حاد می‌باشد که عامل بروز آن، فشارهای مکرر، ضربات فیزیکی، وضعیتهای خاص ارثی یا برخی بیماری‌ها ست. این اختلال بر بخشی از یک عصب خاص در مچ دست اثر گذاشته و غلاف احاطه‌کننده زردپی مچ دست را ملتهب می‌نماید.

 

با التهاب رگ‌های کوچک خونی، فشار زیادی به عصب موجود در آن ناحیه وارد شده که این عمل موجب قطع فعالیت عصب می‌گردد. نتیجه این امر احساس درد، از دست دادن سرعت عمل، حالت کرخی در ناحیه مچ دست یا مورمور کردن در زمان خواب در ناحیه مچ دست می‌باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با تأثیر استفاده از طرح بندی‌های مختلف صفحه کلید در پیدایش این بیماری، محققان دریافته‌اند که استفاده از طرح بندی QWERTY به دلیل نزدیکی دست‌ها در زمان تایپ با یکدیگر و توزیع نامناسب فشار بر هرکدام، یکی از عوامل ایجاد سندروم مچ دست می‌باشد. در عین حال جهت کاربران دائمی رایانه نیز استفاده از صفحه کلیدهای NATURAL KEYBOARD توصیه می‌گردد که کلیدهایی نرم داشته و به دلیل وضعیت خاص قرارگیری کلیدها در شیب، اصول ارگونومیک 3 گانه به خوبی رعایت می‌گردد. البته روش‌های درمانی متعددی جهت بیماری سندروم مچ دست وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به داروها، اسپیلت‌های مچی و در شدیدترین حالت به عمل جراحی اشاره نمود.

 

صفحه‌کلید فارسیِ مایکروسافت

صفحه‌کلید فارسی مایکروسافت به صورت پیش‌فرض روی ویندوز وجود دارد.

در نسخه‌های جدید این سیستم‌عامل، که ویندوز 8 و 8?1 (ویندوز آبی) نامگذاری شده‌اند، صفحه‌کلید فارسی دیگری با نام فارسی (استاندارد) (به انگلیسی: Persian (Standard)) اضافه شده و قابل فعال‌سازی است؛ این صفحه‌کلید شباهت بیشتری به صفحه‌کلید استاندارد ملی ایران (9147) دارد.

 

 

صفحه‌کلید استاندارد فارسی

برای راهنمای فارسی‌نویسی و راهنمای نصب صفحه‌کلید استاندارد، به ویکی‌پدیا:فارسی‌نویسی مراجعه کنید.

چون استاندارد کردن تعداد و شکل حروف و اعداد و علامات در ماشین‌های تحریر فارسی ضروری بود در سال 1352 کمیسیونی از نمایندگان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و برخی اشخاص علاقه مند و خبره تشکیل شد و پس از بررسی‌های جامعی که درباره? این موضوع به عمل آورد تصمیم گرفت که اولاً حداقل تغییرات ممکن را در ترتیب حروف و اعداد و علامات به عمل آورد تا تایپیست‌هایی که به حروف سابق عادت کرده‌اند دچار سردرگمی نشوند و تعویض سنگین ماشین تحریرهای موجود به مردم و دولت وارد نشود و همچنین حروف، علامات و اعداد در ماشین‌های تحریر فارسی از نظر تعداد، شکل و ترتیب استاندارد شوند تا کلیه ماشین‌های تحریر که به صورت تجاری وارد کشور می‌شوند از جهات مذکور یکنواخت گردند و در نهایت استاندارد صفحه کلید ایزیری 820 شکل گرفت.[3]

 

چینش صفحه‌کلید فارسی در ویندوز، با چینش استاندارد ملی ایران، متفاوت است. در حالی که در توزیع‌های گنو/لینوکس این استاندارد صفحه‌کلید به صورت پیش‌فرض رعایت گردیده‌است. استاندارد ملی شماره? 9147 ایران به صورت زیر است:

 

این استاندارد جایگزین استاندارد ملی ایران شماره? 2109[5] شد، که افزون بر آن دارای حالت استفاده از دگرساز راست است.

 

راهنمای خرید کیبورد: چه کار می‌کنید؟

اولین گام در راهنمای خرید کیبورد سلام نو این است که شما بدانید با کیبورد خود چه کاری می‌خواهید بکنید؟ اگر اهل کار اداری و حساب و کتاب هستید باید کیبوردی با صفحه اعداد بخرید، اگر اهل بازی هستید به کیبورد گیمینگ نیاز دارید، اگر اهل تایپ هستید کیبورد ارگونمی معمولی کفایت می‌کند.

 

راهنمای خرید کیبورد برای تایپ

اگر به دنبال کیبوردی برای تایپ کردن هستید قبل از خرید، با انگشتانتان دکمه های کیبورد را لمس کنید تا ببینید برای تایپ طولانی مناسب است یا خیر. میزان سفتی دکمه های کیبورد را بسنجید و ببینید از تایپ با آن لذت می‌برید؟ ترجیحا کیبوردی با نور اختیاری بگیرید که در شب و تاریکی هم بتوانید از آن است استفاده کیند. به شیوه چینیش کیبورد هم توجه کنید ما عموما از صفحه کلید qwerty  استفاده می‌کنیم.  این کیبوردها عموما خوش قیمت هستند.

 

راهنمای خرید کیبورد بازی

اهل بازی هستید؟ شما کیبوردهای خاص خودتان را دارید. حتما با حرکت سریع دستان خود بر روی دکمه های کیبورد راحتی، عکس العمل و در دسترس بودن دکمه های کیبورد را تست کنید. ببینید که آیا دکمه های کیبورد با انگشتان شما هماهنگی دارد یا خیر؟ سیستم ارگونومی را چک کنید. ورودی خروج‌های کیبور را چک کنید. دکمه‌های اضافی را تست کنید. این کیبوردها مکانیکی هستند و عموما قیمت بالایی نسبت به دیگر همتایان خود دارند.

 

در هنگام خرید حتما به ارتفاع کلیدها دقت کنید و یک صفحه کلید را صرفا به خاطر مشخصات دیگر مناسبش نخرید؛ زیرا نوع عادت و علاقه شما به کلیدهای مرتفع یا کوتاه کاملا بر روی تجربه شما موثز خواهد بود.

 

مسئله مهم دیگر بدنه و مقاوت در برابر نفوذ آب و خاک است. اغلب صفحه‌ کلید‌ها از پلاستیک ساخته شده‌اند و با سقوط احتمال شکسته شدن آن‌ها وجود دارد؛ اما صفحه‌ کلیدهای با جنس آلمنیوم نیز وجود دارند که دربرابر سقوط مقاوم هستند و طبیعتاً هزینه بیشتری را طلب می‌کنند.

 

درهر دو حالت آب بندی و جلوگیری از نفوذ خاک  یک فاکتور نسبتا مهم خواهد بود. نفوذ آب می‌تواند باعث اتصالی و نهایتا سوختن صفحه کلید شده و نفوذ خاک در دراز مدت می‌‌تواند باعث کند شدن و عدم عملکرد صحیح صفحه کلید شود. پس با توجه به شراطی محیطی خود می‌توانید به این فاکتور نیز به عنوان یک نکته کاربردی نگاه کنید.

 

راهنمای خرید کیبورد مولتی مدیا

بعضی از کاربران به دنبال اینگونه کیبورد ها هستند که تعدد دکمه های کیبورد از اصلی ترین امکانات آن به شمار میرود. باید ببینید کیبورد مد نظر شما چه تعداد کلید های میانبر برای انجام کار های گوناگون را در خود جای داده است. باید دقت کنید که شما چه کاری با کامپیوتر می‌کنید و چه چیزی از صفحه کلید خود انتظار دارید و بر اساس آن انتظار به دنبال کیبورد بروید.

 

در هنگام خرید کیبورد به فاصله بین دکمه ها توجه کنید، بعضی از کیبورد ها فاصله زیادی بین دکمه ها دارند که موجب جمع شدن گرد و غبار در زیر دکمه ها میشود و باعث خرابی زود تر آن می‌شود، اگر بین دکمه ها فاصله داشت دقت کنید طوری باشد که بتوانید آن ها را تمیز کنید.

همچنین بخوانید :

آیا در جمع احساس راحتی میکنید؟

زندگینامه و تصاویر دیدنی از علی لهراسبی خواننده

 

 

منبع: wikipedia