سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اوقات خوش

زندگینامه و تصاویر دیدنی از علی لهراسبی خواننده

    نظر

نام اصلی : علی لُهراسِبی

تولد : 20 فروردین

ملیت : ایرانی

سبک‌ها : پاپ

زندگی‌نامه

در20 فروردین متولد شد. او نخستین فرزند خانواده? شش‌نفره‌شان بود. پدرش از بازنشستگان نیروی هوایی و مادرش خانه‌دار بوده‌است. در رشته? الکترونیک به تحصیل پرداخت و دارای مدرک کارشناسی الکترونیک از دانشگاه آزاد کرج می‌باشد. وی هم‌اکنون بیش‌تر در زمینه? تبلیغات و موسیقی فعال است. وی هم‌چنین یکی از مدیران پروژه? یکی از شرکت‌های نامدار تبلیغاتی است.

فارغ التحصیل فوق لیسانس رشته الکترونیک از دانشگاه آزاد کرج است، فرزند اول یک خانواده شش نفری است، پدرش بازنشسته نیروی هوایی و مادرش خانه دار بوده است. او دارای سه برادراست.

 

شغل وتحصیلات

در رشته? الکترونیک به تحصیل پرداخت و دارای مدرک کارشناسی الکترونیک از دانشگاه آزاد کرج می باشد. وی هم اکنون بیش تر در زمینه? تبلیغات و موسیقی فعال است. وی هم چنین یکی از مدیران پروژه? یکی از شرکت های نامدار تبلیغاتی است .

 

قاری قرآنی که خواننده شد

من پیش زمینه قبلی هم داشتم. من در کودکی و نوجوانی قاری قرآن بودم .آن دوره خیلی به من کمک کرد. کسانی که قرائت قرآن را اصولی یاد می گیرند، یک عالمه تحریرهای خوب یاد می گیرند. قرائت قرآن برای صداسازی مخصوصا در دوره نوجوانی و جوانی فوق العاده است

 

از علاقه تا شهرت و تیتراژ

اجرای تیراژ سریال کلبه سپید به عنوان اولین حرکت رسمی او در عرصه موسیقی می خورد.از اینجاست که وی تصمیم به تقویت خود می گیرد و برای دو سال به یادگیری سلفژ و تئوری موسیقی نزد محمدرضا صادقی و بهنام صبوحی می پردازد تا در نهایت در سال 1381 با اجرای تیراژ سریال دریایی ها ارائه ا ی متفاوت را از خود به نمایش می گذارد

 

ازدواج و همسرش

اطلاعاتی در خصوص ازدواج وی در دسترس نیست .

 

عشق را تجربه کردم حالا با جزئیاتش کاری ندارم

 

اما من یک نتیجه گیری نهایی از عشق دارم؛ اینکه اصلا عشق به یک انسان وجود خارجی ندارد بلکه دوست د اشتن است که خیلی برتر و بالاتر از عشق است، به نظرم عشق فقط برای خالق است برای کسی که بالاتر از فیزیک و آفرینش ماست

 

از الکترونیک تا موسیقی

 

دانشگاه که قبول شدم گفتم حالا باید کارهای متفرقه هم داشته باشم .من یادگیری پیانو را شروع کردم و یک ارگ خریدم چون وضعیت مالی ام اینقدر خوب نبود که بتوانم پیانو بخرم. پیانو را پیش مهرداد تاج کریمی کار کردم که آن زمان دانشجوی دکترا بود. خودش موسیقی کودکان می ساخت. من هم خیلی علاقه مند شدم به موسیقی کودکان. از همان اولی هم که کلاس می رفتم ساخت موسیقی را بیشتر دوست داشتم

 

از سرود تا خواننده و تلویزیون

 

با چندتا از سرودهایم که خودم خوانده بودم رفتم تلویزیون، آن زمان آقای شهبازیان مسئول بخش سرود و موسیقی صدا و سیما بودند. اینها را دادم به آقای شهبازیان و ایشان هم استقبال کردند.بعد برایم مجوز خوانندگی صادر کردند اما از اینجا تازه شروع شد. چندتا دوست خوب داشتم که گفتند اگر می خواهی خوانندگی کنی، این راهش نیست. باید مسیر حرکتت را هم مدیریت کنی

 

شروع کار با کلبه سفید

 

از سال 73-74 بود که جدی تر به دنبال موسیقی رفتم قبل تر از آن هم کار می کردم...در گروه کر مشغول بودم اما خواننده سلو یا تکی را از سال 78 شروع کردم .

 

وکار رسمی ام خواندن ترانه تیتراژ سریال کلبه سپید کار با مهرداد رایانی بود وآهنگش راهم امیر بکان ساخته بود. من تیتراژ برنامه راز زندگی را هم اجرا کردم .

 

حس عجیب خوانندگی

 

تصور عجیب وغریبی پیدا کرده بودم. به اصطلاح می گویند در جو قرار گرفته بودم. مدام پیشنهاد های مختلف از راه می رسیدند. صادقانه بگویم با خودم می گفتم دیگر تمام شد. باقدم بعدی روی پشت بام هستم. این حس به من دست داده بود که باید کارهای دیگرم را تعطیل کنم وفقط به خوانندگی بچسبم .

 

با دریایی ها در سال 81

 

سال 81 سریال دریایی ها پیشنهاد شد. ترانه اش برای مسعود رسام بود و آهنگ وتنظیمش بادکتر چراغعلی. با مسعود رسام به توافق رسیدیم و آلبوم دریایی ها منتشر شد .

 

آلبوم مثلث در سال 82

 

کار آلبوم مثلث از سال 82 شروع شد وآلبوم سال 85 منتشر شد. من آهنگ ها را انتخاب کردم اما بعضی تنظیم ها چهار بار عوض شد. کار اولیه را در ایران ضبط کردم .

 

در همین حین بود که دوستی ام با بهروز صفاریان عمیق تر شد. 9 قطعه برای آلبوم کامل شده بود اما صمیمی تر شدن من با بهروز نوع کار را تغییر داد. سریال پیله های پرواز پیشنهاد شد .

 

با مشکلات زیادبهروز را متقاعد کردم که وارد کار شود. من دوست دارم اگر کار تیتراژ می کنم با کارهای قبلی متفاوت وکار قابل دفاعی باشد. سپس اونی که مدعی بود عاشقته متولد شد .

 

سبک خودم را دارم

 

می گویند غم صدایم خاص است. این را در صدایی کشف کرده ام. سعی می کنم این رنگ و حس و حال صدایم را تقویت کنم. دوست دارم به جایی برسم .

 

که احساس کنم سبک خودم را دارم.این که صدایم شخصیت ویژه اش را پیدا کند .

 

حین اجرا گریه کرده ام

 

سعی می کنم کارهای تاثیر گذار را انتخاب کنم. وقتی وارد فضای استودیوی ضبط می شوم حداکثر احساسم را به کار می دهم. از خود بی خود می شوم و بارها اتفاق افتاده که حین اجرا گریه کرده ام. در استودیو چهار چوب میکروفن و آکوستیک و ضبط را فراموش می کنم. به این حالت که می رسم احساسم را منتقل می کنم .

 

استقبال از موسیقی دلنوازان

 

دلنوازان اولین سریال جدی من بود. برای همین همه سعیم را کردم تا اشتباه نکنم. بیشترین زمان تولید به فکر کردن گذشت. می خواستم موسیق خالصانه باشه .

 

تقریبا هم 8 گزینه داشتم که در نهایت این 2 تیتراژ انتخاب شد. البته کسانی هم که با آن ها در این تیتراژها کار کردم خیلی موثر بودند. حال و هوای همگی ما شبیه هم بود .

 

اما در مورد اینکه می پرسید فکرش رامی کردم بگیرد بگذارید رک بگویم در بین اهالی موسیقی جمله ای معروف است که هیچ کس نمی تواند تضمین کند کاری که انجام می دهد قطعا میگیرد .

 

شما نمی توانید در موسیقی از کسی بخواهید کاری انجام دهد که فردا در ایران بترکد. در مورد دلنوازان هم همین طور است. روزی که با مهران رسام حرف زدم نگران بود. موسیقی خوب می خواست و من هم همه ی تلاشم رو کردم و نتیجه خوب شد .

 

درکنار خوانندگی نوازندگی را خیلی دوست دارم

واقعا همه هنرها جذاب هستند ولی اگر قرار باشد برگردیم به موسیقی کار دیگه ای که کنار خوانندگی دوست دارم نوازندگی است و منظوم از نوازندگی حرفه ای یعنی بهترین بودن. اما کلا همه هنرها زیبا هستند و از نظر من هنر و زیبایی دو کلمه ای هستند که کاملا در کنار هم معنا پیدا می کنند .

 

لهراسبی در یک نگاه وچند نکته دیگر :

بعد از انتشار آلبوم مثلث در سال 85 بود که وب گاه شخصی او راه اندازی شد وی همچنین اجراهای زنده متعددی داشتند که بخش عمده آن در کیش وتهران بوده است.

 

بزرگ ترین کنسرت

او در شب های 14 و 15 شهریور 1386 در مجموعه کاخ سعد آباد وبا حضور بیش از 5000 نفر در هر شب برگزار شد. قبل از محرم نیز این خواننده محبوب در سالن میلاد کنسرتی اجرا کرد که استقبال خوبی از آن شد. پس از حاشیه های مختلفی که حول وحوش آلبوم جدید علی لهراسبی تصمیم به وجود آمده بود تهیه کننده این آلبوم با اعلام رفع تمام مشکلات به وجود آمده برای آلبوم گفت که متاسفانه برخی شبکه های ماهواره ای که چشم دیدن موفقیت های هنرمندان داخلی را ندارند؛ با ترویج شایعاتی عجیب وغریب سعی در تخریب هنرمندان داخلی کشور دارند .

 

ترانه شناسی علی لهراسبی

آلبوم های علی لهراسبی

دریایی ها

کار من و دلسیاوش پورشیرمحمدکمال خرمینسترن خرمی

دریایی هامسعود رسامابولفضل خرمیمحمدرضا چراغعلی

ترانه سازنیلوفر لاری پورمحمدرضا چراغعلیمحمدرضا چراغعلی

بی طاقتسیاوش پورشیرمحمدمحمدرضا چراغعلیمحمدرضا چراغعلی

بی کلام (کار من و دل)محمدرضا چراغعلیمحمدرضا چراغعلی

تنها میرممسعود رساممحمدرضا چراغعلیمحمدرضا چراغعلی

حرف آخرشهرام غلامیمحمدرضا چراغعلیمحمدرضا چراغعلی

عسل خاتونآزیتا قاسمیمحمدرضا چراغعلیمحمدرضا چراغعلی

بی کلام (بی طاقت)محمدرضا چراغعلیمحمدرضا چراغعلی

حس غریبسیاوش پورشیرمحمدمحمدرضا چراغعلیمحمدرضا چراغعلی

روبات

 

شرشر بارونمهرزاد امیرخانیمرتضی پاشاییمعین راهبر

دوسم نداریحمید نصراللهیحمید نصراللهیبهروز علی یاری

سفرپویا حسین خانیشادمهر عقیلیمحمد ناهیدی

دیوونه وارسوشیانتحسین قربانپورشهاب اکبری

فالبابک مافیبابک مافیبابک مافی

دلهرهمهرزاد امیرخانیمرتضی پاشاییمهران عباسی

دیوارامیر ارجینیبابک مافیبابک مافی

حالم خوبهمهرزاد امیرخانیمرتضی پاشاییمهران عباسی

من دیگه خسته شدمامیر بذرافشانحسین قربانپورفرید یزدانفر

پناهحدیث دهقانفؤاد غفاریهومن نامداری

علی لهراسبی

 

کنسرت و تک آهنگ های علی لهراسبی

 

تصمیم

 

چشمامو می بندمالناز اسفند فرشادمهر عقیلیمحمد ناهیدی

حرفای ناگفتهحسین قربانپور و علی پارسامحسن یگانهمحمد ناهیدی

خوب فکر کنحدیث دهقان و محسن یگانهمحسن یگانهمحمد ناهیدی

تصمیمامین ناسوتیشادمهر عقیلیشادمهر عقیلی

بازم دوبارهافشین امینیافشین امینیمحمد ناهیدی

قلبمعلی رضا پیروزیبابک مافیبابک مافی

راهرومونا برزوییبابک مافیبابک مافی

بارونمحمد کاظمیبابک مافیبابک مافی

صدام کنحدیث دهقانفؤاد غفاریشهاب اکبری

راه شمالیمونا برزوییبابک مافیبابک مافی

رؤیامهسا سماواتیشادمهر عقیلیشادمهر عقیلی

عطر نرگسحدیث دهقانفؤاد غفاریشهاب اکبری

چهارده

 

دلنوازانعبدالجبار کاکاییمحسن یگانهبهروز صفاریان

دلواپسیمحسن یگانهمحسن یگانهبهروز صفاریان

سزامهمحسن یگانهبرگرفته از قطعه یونانیبهروز صفاریان

اتاق سوت وکورمحسن یگانهمحسن یگانهشهاب اکبری

عذاب دوست داشتنعبدالجبار کاکاییبهروز صفاریانبهروز صفاریان

چشمامو بستممحسن یگانهبرگرفته از قطعه یونانیبهروز صفاریان

غافلمحسن یگانهمحسن یگانهشهاب اکبری

بعد رفتنتمحسن یگانهمحسن یگانهبهروز صفاریان

اقرارفوژان برقیانامیر قنادیآرش قنادی

کوهمونا برزوئیمهدی یراحیمهدی یراحی

مرگ برگرضا صادقیرضا صادقیشهاب اکبری

تنها نروروزبه بمانیمهدی یراحیبهروز صفاریان

انتظارروزبه بمانیمحمدرضا چراغعلیمحمدرضا چراغعلی

مثلث

بی راهه هاروزبه بمانیبهروز صفاریانبهروز صفاریان

یه روز سرد پاییزیمونا برزوییملودی محمودیامیر علیزاده

کوله بارشهرام غلامیمهران جمالیفرزین فردین فرد

خط و نشونفرزاد حسنیملودی محمودیامیر علیزاده

آینهنیلوفر لاری پورملودی محمودیعباس لطیفی

لب سکوتبابک روزبهعباس لطیفیعباس لطیفی

قلب سنگیعلیرضا روح نوازعباس لطیفیعباس لطیفی

مرثیهنیلوفر لاری پورملودی محمودیامیر علیزاده

عطر بارونسیاوش پورشیرمحمدمحمدرضا چراغعلیمحمدرضا چراغعلی

بی کلام (بی راهه ها)

 

تک آهنگ های علی لهراسبی

قلب آهنیمهرزاد امیرخانیملودی یونانی

هر شبمهرزاد امیرخانیمرتضی پاشاییمرتضی پاشایی

گل رزمهرزاد امیرخانیحسین قربانپورمهران عباسی

رهاییمهرزاد امیرخانیپازل بندپازل بند

همه جیز آنجاستمهرزاد امیرخانیپازل بندبهروز صفاریان

ساعت هشتمهرزاد امیرخانیپازل بندپازل بند

بنویسمهرزاد امیرخانیپازل بندپازل بند

من به تو حق میدممهرزاد امیرخانیمرتضی پاشاییبهروز علی یاری

تب گریهمهرزاد امیرخانیپازل بندپازل بند

تنها که میشیمهرزاد امیرخانیپازل بندپازل بند

معجزهمهرزاد امیرخانیآرمان امامیفرشاد یزدی

قصهمهرزاد امیرخانیمرتضی پاشاییمعین راهبر

ضربانروزبه بمانیمهدی یراحیشهاب اکبری

نجاتم بدهعبدلجبار کاکائیحسین قربانپورشهاب اکبری

سوغاتی (بازخوانی)اردلان سرفرازمحمد حیدری

 

گفت و گو با علی لهراسبی

علیرغم اینکه تو کارهای شنیده شده زیاد داری، ولی در زمینه اجرای زنده در تمام این سال ها کم کار بوده ای. دلیلش چیست؟

 

من متأسفانه با هیچ شرکتی قرارداد نداشته و برای مدیریت برنامه هایم، همیشه دچار چالش بوده ام. همه این ها احتیاج به یک مجموعه و شخصی دارد که در این زمینه تجربه داشته و بتواند اجراهای زنده متعدد و متوالی را فراهم کند.

 

به نظر می رسد خودت هم در این زمینه مقصر بوده ای و بیش از حد در شغل دوم و شرکت تبلیغاتی ات غرق شده ای و بیشتر وقت خود را آن جا سپری می کنی.

 

بله، واقعاً درست است. خدا را شکر آهنگ هایم را منتشر می کنم ولی کنسرت کم داشته ام.

 

شغل دوم علی لهراسبی

 

شغل دوم و تبلیغات برای تو جذابیت کاری دارد؟

 

بله، دوستش دارم. چون در آن خلاقیت هست و هر روزت با روز قبل فرق می کند و مقوله عجیبی است. ما استراتژی تبلیغات می نویسیم و هر بار به چالش کشیده می شویم. وقتی بیلبوردت را در سطح شهر می بینی یا کمپین تبلیغاتی می نویسی یا اسم خوب درست می کنی، از کارت لذت می بری. ولی من با حرفت صددرصد موافقم که برنامه هایم به خوبی مدیریت نشده است. من 9 ماه بعد از هیت شدن «فاصله ها» کنسرت گذاشتم و هیچ کس چنین موقعیتی را از دست نمی دهد. باید همان موقع که سریال پخش می شد و ترانه تیتراژش هیت شده بود، همه جای ایران را با کنسرت هایم پر می کردم. اکنون منظم تر شده ام و تقریباً ماهی یک ترانه منتشر می کنم. کارهای آلبوم و ویدئوکلیپ را هم با جدیت بیشتری پیگیری می کنم.

کسی که در شرکت های تبلیغاتی، استراتژی تبلیغاتی برای کمپین ها می نویسد، مگر می شود خودش تا این حد دور از بازی های تبلیغاتی باشد؟

کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد! من واقعاً روی خودم متمرکز نیستم. این ایده خوبی نیست که فکر کنیم هر کسی در هر زمینه ای تخصص دارد، بتواند برای خودش هم همان کار را بکند. مثل دکتر روان شناسی می ماند که همیشه خودش مشکل خانوادگی دارد!

 

آهنگهای علی لهراسبی

دور جدید فعالیت های کاری ات با زایا سلیمان به عنوان مدیربرنامه و تهیه کننده شروع شده است.

من اولین موزیک ها و اجراهایم را با زایا شروع کرده ام و یک ارکستر مشترک با احسان خواجه امیری داشتیم و اولین برنامه هایمان با ارکستر مشترک بود. به دلیل ترافیک کارهایم، کمی بین مان فاصله افتاد و الان به نتیجه رسیده ایم که با هم دوباره شروع کنیم و امیدوارم با تجربه زایا و سابقه من، ارتباط موفقی صورت بگیرد.

 

تو در دوره های مختلف با هنرمندان متفاوتی همکاری کرده ای؛ از شادمهر عقیلی و بهروز صفاریان گرفته تا روزبه بمانی و محمد ناهیدی و حدیث دهقان و… چرا این تیم همیشه در حال تغییر بوده است؟ فاکتورهای تو برای انتخاب تیم کاری ات چیست؟

 

انتخاب های من نسبت به سلیقه ام در موسیقی صورت گرفته است. از تکرار هم فراری ام. یعنی اگر در یک سبک و استایل، اثری همه گیر شود، اصلاً حاضر نیستم تکرارش کنم؛ مگر اینکه واقعاً خود من را راضی کند. دوست دارم با موزیسین هایی که حرف جدیدی دارند کار کنم. من یک سری طرفدار پروپاقرص دارم که دوست دارند من در یک فضای کاری ثابت، آثارم را منتشر کنم. بارها به آنها گفته ام که این تکرار مکررات، اصلاً در ذائقه من نیست و بر اساس همین استراتژی، در آلبوم جدید من هم اتفاقات جالب و ویژه زیادی افتاده است.

در یک دوره کاری ات هم به «سلطان غم» معروف شده بودی و آثار عاشقانه و غمگین ات مثل «کوه»، «بعد رفتنت»، «سزامه» و… محبوب علاقه مندان این سبک شده بود. اینکه آن فضاها را کمتر ادامه دادی، به خاطر همین گریز از تکرار بود؟

 

ماهیت صدای من کلاً ماهیتی غمگین داشته و دارد. من حتی اگر آثار ریتمیک و شاد هم بخوانم، آن تم صدا همیشه کار خودش را می کند. ولی واقعیت این است که من کار حرفه ای می کنم و اصلاً نمی خواهم سلطان غم باشم! من باید پکیج باشم، موسیقی هاوس و عاشقانه و غمگین داشته باشم و نمی دانم چه قدر موفق بوده و هستم. ولی اصلاً دوست ندارم آثارم فقط در یک ژانر و فضای کاری ارائه شود.

 

دوستی تو و محسن یگانه همیشه خیلی جدی و دوطرفه بوده. چرا دیگر اثر مشترکی از شما منتشر نمی شود؟

 

نشده که کار کنیم. محسن هنوز هم دوست نزدیک و صمیمی من بوده و هست و همین چند ساعت پیش با هم حرف زدیم.

 

یک کار مشترک و موفق هم به نام «بعد رفتنت» با هم داشتید که خود محسن یگانه در گفت وگویی گفته بود که دوست داشته این قطعه را خودش بخواند ولی چون تعهد داشته به تو واگذار کند، تا ابد حسرتش را می خورد.

 

بله، زمانی که این اثر را برای من ساخت، گفت که علی، این را می خواهم خودم بخوانم و در ازای آن، دو قطعه دیگر برایت می سازم و من در جوابش گفتم:«همین که گذاشتم «سکوت» را بخوانی، بهت رحم کرده ام!» چون سکوت را برای من ساخته بود.

 

علی لهراسبی

 

سؤال آخرم درباره مرتضی پاشایی است. در تمام دوران نقاهت پاشایی، تو نزدیک ترین همکار به او بودی، ولی کمتر خواستی در جریان رسانه ای آن اتفاق، پررنگ باشی. درباره آن روزها و اتفاقات تلخی که از سوی اهالی موسیقی در آن زمان شاهد بودیم، حرف می زنی؟

 

زیاد نمی خواهم درباره آن مسائل حرف بزنم. بیا این بحث را ببندیم؛ ولی اگر قرار باشد درباره خود مرتضی حرف بزنم، باید بگویم رفتن او خیلی حیف بود. اگر آن قدر دل مردم بابت رفتن مرتضی شکست، بخش کوچکی از آن به خاطر هنرش بود. بخش عمده این ابراز توجه و ابراز احساس ها، به انرژی بی نظیر او بود که از بین ما رفت.

 

یک خاطره کوچک درباره مرتضی می گویم به عنوان صحبت پایانی تا متوجه تفاوت های این آدم با دیگران شوید. سه روز قبل از فوت مرتضی بود که من لباس مخصوص اتاق نگهداری ویژه را پوشیدم و از پشت شیشه، مرتضی را نگاه می کردم. همه نزدیکان مرتضی می دانند که او تکیه کلامی داشت که وقتی در جمع های دوستانه، فضا کمی ساکت می شد، مرتضی یک باره با صدای بلند می گفت:«حالا دست دست…» و دست می زد تا فضا کمی از آن سکوت بیرون بیاید و همه با هم می خندیدند و فضا عوض می شد. «حالا دست دستِ» مرتضی، معروف بود. آن روز مرتضی به سختی نفس می کشید و حتی حرف هم نمی توانست بزند. من خیلی حالم بد بود و حسابی به هم ریخته بودم. زیاد هم وارد اتاق آی.سی.یو نمی شدم، چون نمی خواستم حال بد و نامناسب من، روی مرتضی اثر بگذارد و بسیار غمگین بودم. آن روز مرتضی از پشت شیشه و با دست به من اشاره کرد که پیش اش بروم. یعنی از حالت چهره من فهمیده بود که به هم ریخته ام. با دست اشاره کرد بروم داخل.

 

با زحمت زیاد سعی می کرد که ماسک را از روی دهانش بردارد و به من چیز مهمی بگوید. پدرش هم کمک کرد تا ماسک را به زحمت از روی صورتش بردارد و با همان صدای نحیفی که به زحمت از حنجره اش خارج می شد، رو به من گفت:«حالا دست دست…»! سه روز مانده بود به فوت اش. همه وجود من را غمی به بزرگ ترین اندازه ممکن فرا گرفت. مرتضی در آن شرایط هم می خواست آن آدم هایی که آنجا هستند را خوشحال کند. واقعاً برای من در آن شرایط قابل درک نبود. همین قلب بزرگ مرتضی وجه تمایز اصلی او و دیگران بود که اندوهی به این وسعت را در کشور باعث شد. خدا رحمتش کند. واقعاً مرتضی حیف شد و غم مرتضی تا ابد در تاریخ موسیقی ایران خواهد ماند.

 

سوالات و جوابهای کوتاه

شغل دوم:

” موسیقی ” شغل دوم من است, شغل اصلی م کار ” تبلیغات” است.

 

خواهر:

ندارم.

 

برادر:

3 برادر” دارم.

 

بهتربن و بدترین دروس دوران تحصیل؟

“بهترین:ریاضیات, بدترین: شیمی”.

 

عاشق شدی؟

فک می کنم “بله

 

خواننده ی محبوب:

“نصرا…معین و نیما مسیحا”.

 

گروه موسیقی:

خیلی پیگیر نیستم اما بسیاری از کارهای ” پینک فلوید” را دوست دارم.

 

هنرپیشه مرد:

“پرویز پرستویی – آل پاچینو”.

 

هنرپیشه زن:

“فاطمه معتمدآریا – جولیا رابرتز”.

 

تعداد فروش کل آلبوم هات:

دو آلبوم داشته ام به نام های “دریایی ها”و”مثلث”- آمار دقیق ندارم اما میدانم مثلث خوب فروخت.

 

هترین دوران زندگی ت؟

بهترین دوره دوره ای است که کمتر “دغدغه” را داری. پس الآن نیست.

 

تاریخ اولین کنسرتت:

سال 1382- کرمانشاه. اما خودم کنسرت بزرگ تهران در سال 86 را اولین کنسرت رسمی م می دانم.

 

بهترین تصمیم زندگیت؟

فعالیت در رشته “تبلیغات”

 

سفر به کره ی ماه:

خیلی دوست دارم. از بچگی به نجوم علاقمند بودم.

 

به کدام کشورها سفر کرده ای؟

“ایتالیا,روسیه,ترکیه,کویت و امارات”.

 

بازیگری در سینما:

پیشنهادداشته ام اما اگر روزی تصمیم ورود به این عرصه را بگیرم دوست دارم که “یک اتفاق باشم”.

 

مرگ:

واقعیتی که ترسناک است

 

مصاحبه با علی لهراسبی

پس از ورود به دانشگاه و زمانی که از وضعیت آینده تحصیلی ام مطمئن شدم به کلاس های پیانو رفتم و شروع به کار در زمینه پیانو کردم که چند سال بعد هم شروع به آهنگسازی کردم و وارد عرصه موزیک شدم که در واقع موسیقی به بخش اصلی زندگی ام تبدیل شد. – آهنگ دریایی ها یک اتفاق بود و فکر می کنم آلبوم حدود یک سال و نیم طول کشید تا منتشر شود. یک موزیک با محمدرضا چراغعلی به نام ترانه ساز ساخته بودم که آن را ضبط کردیم و خیلی اتفاقی مرحوم مسعود رسام این آهنگ را در ماشین آقای چراغعلی می شنود و خوشش می آید. آقای مسعود رسام پرسیده بود این صدای کیست؟

 

و آقای چراغعلی توضیح داده بود که پسر جوانی است که به تازگی وارد کار شده و اولین کارش است. آن زمان(سال 81) آقای مسعود رسام سریال دریایی ها را کار می کرد که آقای چراغعلی با من تماس گرفت مبنی بر این که ایشان می خواهد با من صحبت کند و از صدای من خوشش آمده است. پس از آن دریایی ها شکل گرفت و پس از مدتی آلبوم منتشر شد. واقعیت این است که دریایی ها را بخش جدی کارم نمی دانم و به نوعی تجربه کردن در این زمینه تلقی می شد. پس از اجرای تیتراژ دریایی ها به کلاس آواز رفتم و فکر می کنم با اجرای تیتراژ پیله های پرواز موزیک قابل دفاعم را منتشر کردم که استانداردهایی برای خوانندگی درآن بود .

 

 

قبل از دریایی ها و همان ابتدا که درحال کار بر آلبومی بودم به سراغ اولین کسی که رفتم شادمهر عقیلی بود چون بهترین است. با او در ایران رابطه دوستی داشتیم و حتی چند آهنگ را برای من ساخت که چون وی سفر کرد و آشفتگی کاری شادمهر آن زمان بسیار زیاد بود سرانجام پیدا نکرد. اما این ارتباط ما با خروج او از ایران قطع نشد. پس از سال ها او را دیدم و فکر می کنم که تنها خواننده داخلی بودم که او برایم موزیک ساخت. موزیک هایی که برایم ساخت بسیار دوست دارم و به اعتقاد من او یک استثنا در موسیقی به دلیل هوش زیاد و تخصص منحصر به فردش است که نامش در تاریخ موسیقی ما حک شده است .

 

حاشیه هایی ایجاد شد که برایم عجیب بود، چون موزیکی ساخته بودیم که مجوز داشت و این که موزیک توسط چه کسی ساخته شده باشد تعجب آور بود. با انتشار آلبوم هم زمان ممنوع شدم و آلبوم به لحاظ مالی هیچ حاصلی برایم نداشت چون همه قراردادهای برگزاری کنسرت منحل شد درحالی که می توانستم بهترین نتیجه را در این تایم از آلبوم بگیرم. ظاهرا این موضوع جزء قانون بوده که من رعایت نکرده بودم و فکر نمی کردم با آهنگسازی شادمهر ممنوع شوم. آلبوم «تصمیم» بسیار قوی و یکی از بهترین آلبوم های من بود چون همه ترک ها با دقت انتخاب شده بودند و ذهنیتم پیش از انتشار این بودکه با انتشار این آلبوم اتفاق خاصی در کارم ایجاد می شود. در حال حاضر نمی توان درباره موسیقی گفت که مثلا این موزیک را امروز بسازم و سه سال بعد بهره برداری کنم، این گونه نیست چون تعداد موزیک های جدید که منتشر می شود و به بازار می آید بسیار فراوان است و مردم موزیک ها را جایگزین و خیلی زود هم فراموش می کنند. موسیقی در حال حاضر محصول ارزان قیمتی است که به راحتی جایگزین دیگری برایش پیدا می شود .

 

من در بحث رقابتی جشنواره فجر نبودم و در بخش بلیت فروشی حضور داشتم. پس از ممنوع شدن قرار بود کنسرتی در جشنواره موسیقی فجر در تهران داشته باشم که آقای ترابی مدیر انجمن سابق اعلام کرد که نمی توانم کنسرت را برگزار کنم و پس از آن نیز به جشنواره فجر دعوت نشدم. البته حضور در جشنواره موسیقی و دعوت نشدن هم مقوله عجیب و مهمی برایم نیست و در روال کار من تاثیری ندارد. اما درباره بخش رقابتی جشنواره موسیقی به نظرم اتفاق خوبی است به شرط آن که این اتفاق مثل استعدادیابی جوانان در دنیا نتیجه ای داشته باشد. افردی که در هر بخشی رتبه و مقام کسب می کنند باید بولد شوند چون با استعداد هستند و به حمایت نیاز دارند. این که در جشنواره موسیقی فجر خبری مبنی بر برنده شدن خواننده و یا آهنگسازی بیاید کفایت نمی کند و به نظرم ارشاد در سیاست گذاری باید این موضوع را لحاظ کند که پس از برگزاری جشنواره که بسیار هم کار خوبی است باید از افرادی که رتبه کسب می کنند حمایت نماید و به نوعی آن ها راکمک کرده که در عرصه های مختلف بالا بیایند که استعدادها سوخت نشوند .

 

در حال حاضر آلبوم در دنیا در حال منسوخ شدن است و کمتر کسی گوش می کند. البته پس از مدت زمانی آهنگساز آلبوم انتشار می دهد تا هویت آهنگ را جمع کرده و به عنوان یک سند ارایه دهد. اما واقعیت این است که تک آهنگ ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و مردم عادت دارند که در ماشین ها همه خواننده ها را در یک سی دی داشته باشند و آن را عوض کنند. در گذشته مردم 8 ترک ازیک خواننده را در یک آلبوم گوش می دادند و بعد به سراغ آلبوم دیگری می رفتند اما امروز این گونه نیست و به تغییر فرهنگ مربوط می شود. گسترش فضای مجازی هم باعث شده که آهنگ های مختلف و به روز در پلی لیست قرار گیرد. فروش آلبوم موسیقی با 10 سال پیش قابل مقایسه نیست. یک آلبوم موفق 6 سال پیش حدود 600 هزار تا فروش می رفت و فکر می کنم آلبوم« 14» 650 هزارتا فروخت. اما آلبوم موفق امروز در بهترین شرایط 100 هزار تا یعنی یک ششم می فروشد .

همچنین بخوانید :

آیا در جمع احساس راحتی میکنید؟

 انواع صفحه کلید

زندگینامه و تصاویر دیدنی از علی لهراسبی خواننده

منبع: نمناک